MAGADH UNIVERSITY B.Ed QUESTION PAPER
TOPIC | MAGADH UNIVERSIRY B.Ed PRIEVIOUS YEAR QUESTION PAPER |
COURSE | B.Ed |
आवश्यक सूचना |
TABLE OF CONTACT |
CHILHOOD AND GROWING UP QUESTION 2023
TOPIC | B.Ed PRIEVIOUS YEAR QUESTION PAPER |
COURSE | B.Ed |
UNIERSITY | MAGADH UNIVERSITY |
YEAR | B.Ed 1st YEAR |
PAPER NUMBER | 01 |
SESSION | 2022-24 |
FULL MARKS | 80+20=100 |
TIME | 2 OUR |
आवश्यक सूचना |
(01) Childhood and Growing up Previous question Bank - मगध विश्वबिद्यालय बीएड सेसन २०२२-24 फर्स्ट ईयर का यह प्रश्न है | |
1. Answer any five questions of the following:
निम्नलिखित में से किन्हीं पाँच प्रश्नों के उत्तर दें । 10×5 = 50
(a) Describe the main characteristics of 'physical development' for the stages of childhood.
बाल्यावस्था के शारीरिक विकास के मुख्य विशेषताओं का वर्णन करें
(b) Explain the role of 'family' in normal development of childhood with suitable examples.
बाल्यावस्था के सामान्य विकास में परिवार की भूमिका का उदाहरण सहित व्याख्या करें।
(c) Describe the stages of moral development' propounded by 'Kohlberg'.
कोहलबर्ग के द्वारा प्रतिपादित नैतिक विकास के अवस्थाओं का वर्णन करें।
(d) Explain the physical and mental changes which take place in the stage of adolescence in detail.
किशोरावस्था में घटित शारीरिक एवं मानसिक परिवर्तन को विस्तार से व्याख्या करें।
(e) What is meant by development ? Explain it's concept by differentiating with growth.
विकास से क्या तात्पर्य है? इसकी व्याख्या वृद्धि से अलग करते हुए करें।
(f) Describe the factors which affect language development in detail.
भाषा विकास को प्रभावित करने वाले कारकों का विस्तार से वर्णन करें।
(g) Explain the 'ecological theory' propounded by Brofen Brenner in the context of socialization.
ब्रोफेन ब्रेनर द्वारा प्रतिपादित सामाजीकरण के संदर्भ में स्थापित पारिस्थितिक सिद्धान्तों की व्याख्या करें ।
Section-B
(Short answer type questions)
(लघु उत्तरीय प्रश्न)
2. Answer any four questions of the following:
निम्नलिखित में से किन्हीं चार प्रश्नों के उत्तर दें। 5x4 = 20
(a) Role of 'peer groups' in socialization.
समाजीकरण में 'साथियों के समूह' की भूमिका ।
(b) Importance of 'media' for adolescence development.
किशोर के विकास हेतु संचार माध्यमों की महत्वा
(c) Anecdotal Records of students in educational institutions.
शैक्षिक संस्थानों में विद्यार्थियों का उपाख्यानात्मक अभिलेख ।
शिक्षण विधि के रूप में 'कहानीकथन' की महत्ता ।
(e) Significance of 'competition' and 'cooperation' for a healthy development.
एक स्वस्थ विकास हेतु 'प्रतिस्पर्धा' एवम् 'सहायता' की सार्थकता ।
(f) Individual difference among children.
बालकों के बीच वैयक्तिक अंतर ।
Section-C
(Objective type questions)
(वस्तुनिष्ठ प्रश्न)
3. Choose the correct answer of the following : 2 × 5 = 10
निम्नलिखित में से सही उत्तर का चयन करें :
.......................बालक के परिवर्तन, शारीरिक वृद्धि का संकेत है ।
(ii) Negative - नकारात्मक
(iii) Qualitative - गुणात्मक
(iv) Quantitative -मात्रात्मक
(b) ................ stage is also called 'dirty age'.
'गंदी आयु' की अवस्था भी ...................अवस्था को कहा जाता है।
(ii) Childhood -बाल्यावस्था
(iii) Adolescence-किशोरावस्था-
(iv) Adulthood -प्रौढावस्था
(i) Jean Piaget -जीन पियाजे
(ii) Maslow -मैसलो
(iii) Stanley Hall -स्टैनली हॉल
(iv) Skinner -स्कीनर
(d) ....................stage indicates "Recapitulation of Infancy”
........................ अवस्था में "शैशवास्था की पुनरावृत्ति"की झलक मिलती है।
(iii) Childhood -बाल्यावस्था
(iv) Adulthood -प्रौढावस्था
बालक के संवेग को ..................... इंगित नहीं करता है ।
(ii) Sorrow -दुख
Contemporary India and Education Previous question Paper
TOPIC | B.Ed PRIEVIOUS YEAR QUESTION PAPER |
COURSE | B.Ed |
UNIERSITY | MAGADH UNIVERSITY |
YEAR | B.Ed 1st YEAR |
PAPER NUMBER | 02 |
SESSION | 2022-24 |
FULL MARKS | 80+20=100 |
TIME | 2 OUR |
आवश्यक सूचना |
खण्ड - अ
(Long answer type questions)
(दीर्घ उत्तरीय प्रश्न)
1. Answer any five questions of the following:
निम्नलिखित में से किन्हीं पाँच प्रश्नों के उत्तर दें । 10x5 = 50
(a) Explain the concept and causes of social diversity and inequality.
सामाजिक विभिन्नता और असमानता की संकल्पना एवं कारण स्पष्ट कीजिए ।
(b) Write down concept of marginalization? Throw light on the the impact of marginalization on education in contemporary India.
वचितता की अवधारणा लिखें। समकालीन भारत में शिक्षा पर वंचितता के प्रभाव पर प्रकाश डालें ।
(c) How RTE, Act play an important far deprived class children education?
वंचित वर्गों के बच्चों की शिक्षा के लिये RTE, एक्ट किस प्रकार एक महत्त्वपूर्ण भूमिका निभाता है ?
(d) Explain the constitutional provisions for ensuring equity.
समता की सुरक्षा हेतु संवैधानिक प्रावधान की व्याख्या करें।
(e) What do you mean by the concept of quality education? State the indicators of quality.
गुणवत्ता पूर्ण शिक्षा से आप क्या समझते हैं? गुणवता के सूचक क्या हैं?
(f) How the coordination between Liberalization and Globalization is important for a developing nation?
एक विकासशील देश के लिये उदारीकरण एवं वैश्वीकरण के मध्य समन्वय कैसे महत्त्वपूर्ण हैं ?
(g) What are the main challenges of Universalization of education in Indian context.
भारतीय, परिप्रेक्ष्य में शिक्षा के सार्वभौमीकरण की मुख्य चुनौतियाँ क्या है ?
(h) State the aims of education related to constitutional values.
शिक्षा के उद्देश्यों से संबंधित प्रमुख संवैधानिक मूल्यों को लिखें।
(i) What are the quality education indicators presented by school management and organization?
विद्यालय प्रबंधन एवं संस्थान द्वारा गुणवत्ता पूर्ण शिक्षा प्रदान करने के मुख्य सूचक क्या है ?
(i) What is meant by Privatization ? Write down the impact of Privatization on school education?
निजीकरण से क्या समझते हैं? विद्यालयी शिक्षा पर निजीकरण के पड़ने वाले प्रभाव लिखें ।
खण्ड - ब
(Short answer type questions)
(लघु उत्तरीय प्रश्न)
2. Answer any four questions of the following:
निम्नलिखित में से किन्हीं चार प्रश्नों के उत्तर दें । 5x4 = 20
(a) Discuss the role of education for the upliftment of tribal people.
जनजातीय लोगों के उत्थान के लिये शिक्षा की भूमिका की व्याख्या करें ।
(b) What is common school system?
सामान्य विद्यालय व्यवस्था क्या है ?
(e) Main elements of Democracy.
लोकतंत्र के मुख्य तत्त्व ।
(d) What should be the role of teachers for the betterment of students ?
छात्रों की भलाई के लिये शिक्षकों की भूमिका कैसी होनी चाहिए ?
(e) Recommendations of Kothari Commission for higher education.
उच्च शिक्षा के लिये कोठारी आयोग की सिफारिशें ।
(f) Impact of UEE on secondary education in India.
भारत में माध्यमिक शिक्षा पर UEE का प्रभाव ।
खण्ड -स
(Objective type questions)
(वस्तुनिष्ठ प्रश्न)
3. Choose the correct answer of the following : 1 × 10 = 10
निम्नलिखित में से सही उत्तर का चयन करें :
(a) The first stage of compulsory education is :
अनिवार्य शिक्षा का पहला चरण है :
(i) Kindergarten - किन्डरगार्टेन
(ii) Elementary education - प्रारंभिक शिक्षा
(iii) Secondary education - माध्यमिक शिक्षा
(iv) Higher education - उच्च शिक्षा
(b) Free and compulsory education is laid down by :
निःशुल्क और अनिवार्य शिक्षा किसके द्वारा निर्धारित है :
(i) Article 21 -अनुच्छेद 21
(ii) Article 21 (A) -अनुच्छेद 21 (A)
(iii) Article 45 - अनुच्छेद 45
(iv) Article 42 -अनुच्छेद 42
(c) Universalization of elementary education is a :
प्रारंभिक शिक्षा का सार्वभौमीकरण है
(i) Constitution provision - संवैधानिक अधिकार
(ii) Fundamental right - मौलिक अधिकार
(iii) Both of the above - उपरोक्त दोनों
(iv) None of the above -उपर्युक्त में कोई नहीं
(d) National Council for Teacher Education was constituted on the recommendation of :
राष्ट्रीय अध्यापक शिक्षा परिषद का गठन किसकी सिफारिश पर हुआ है :
(i) University education Commission, 1948-49
विश्वविद्यालय शिक्षा आयोग 1948-49
(ii) Secondary Education Commission, 1952-53
माध्यमिक शिक्षा आयोग 1952-53
(iii) Kothari commission, 1964-66
कोठारी आयोग, 1964-66
(iv) National Policy of Education, 1986
राष्ट्रीय शिक्षा नीति, 1986
(e) Wood's Despatch is also known as :
वुड डिस्पैच माना जाता है :
(i) Magna Carta - भैरना कार्टा
(ii) National Policy - राष्ट्रीय नीति
(iii) Fundamental right - मौलिक अधिकार
(iv) None of the above - उपर्युक्त में कोई नहीं
(f) Right to Education, Act-2009 is in implementation for children of which age group ?
शिक्षा का अधिकार अधिनियम किस आयु वर्ग के बच्चों के लिये लागू है?
(i) 6-12 years - 6-12 वर्ष
(ii) 6-14 years - 6-14 वर्ष
(iii) 7-13 years - 7--13 वर्ष
(iv) 5-11 years - 5-11 वर्ष
(g) Who was the the chairman Kothari Commission ?
कोठारी आयोग के अध्यक्ष कौन थे ?
(i) Dr. D.S. Kothari
डॉ. डी. एस. कोठारी
(ii) Dr. D.P. Kothari
डॉ. डी. पी. कोठारी
(iii) Dr. S P Kothari
डॉ. एस. पी. कोठारी
(iv) Dr. T. H. Kothari
डॉ. टी. एच. कोठारी
(h) The king pin in institutional planning is the :
संस्थागत नियोजन में किंग पिन है :
(i) Teacher - शिक्षक
(ii) Principal - प्रिंसिपल
(iii) Head - हेड
(iv) None of the above - उपरोक्त में कोई नहीं
(i) What is the biggest challenge to Democracy ?
लोकतंत्र के समक्ष सबसे बड़ी चुनौती क्या है ?
(i) Higher education system
उच्च शिक्षा व्यवस्था
(ii) Food arrangement
खाने की व्यवस्था
(iii) Strengthening of democracy
लोकतंत्र का विस्तार
(iv) Population control
जनसंख्या नियंत्रण
6) Issue regarding establishment of common school system in India is related to :
भारत में समान विद्यालय प्रणाली की स्थापना से संबंधित मुद्दा किससे संबंधित है ?
(i) Problem of education and modernization शिक्षा और आधुनिकीकरण की समस्या
(ii) Social equity
सामाजिक समानता
(iii) Politics and educational
राजनैतिक और शैक्षिक परिवर्तन
(iv) Education of backward section
पिछड़े वर्ग की शिक्षा
Learning and Teaching Previous question
TOPIC | B.Ed PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER |
COURSE | B.Ed |
UNIERSITY | MAGADH UNIVERSITY |
YEAR | B.Ed 1st YEAR |
SESSION | 2022-24 |
PAPER NUMBER | 03 |
आवश्यक सूचना |
Learning and Teaching session 2022-24 1st year question pdf
Language across the Curriculum Previous question
TOPIC | B.Ed PRIEVIOUS YEAR QUESTION PAPER |
COURSE | B.Ed |
UNIERSITY | MAGADH UNIVERSITY |
YEAR | B.Ed 1st YEAR |
PAPER NUMBER | 04 |
SESSION | 2022-24 |
FULL MARKS | 40+10=50 |
TIME | 2 OUR |
आवश्यक सूचना |
खण्ड - अ
(Long answer type questions)
(दीर्घ उत्तरीय प्रश्न)
1. Answer any two questions of the following :
निम्नलिखित में से किन्हीं दो प्रश्नों के उत्तर दें । 10×2=20
(a) With the help of example explain the different elements of language.
भाषा की विभिन्न अवयवों को उदाहरणों की सहायता से विवेचना करें ।
(b) What methodology a teacher should opt in catering the language diversity in classroom ?
एक अध्यापक को कक्षा में भाषाई विविधता से निपटने के लिए कौन कौन से तरीके अपनाने चाहिए ?
(c) Explain the need and challenges of language diversity.
भाषाई विविधता की आवश्यकता व चुनौतियों को स्पष्ट करें।
OR
Define the impotance of language in the curriculum.
पाठ्यक्रम में भाषा की महत्ता को परिभाषित करें।
खण्ड - ब
(Short answer type questions) (लघु उत्तरीय प्रश्न)
2. Answer any three questions of the following: 4x3=12
निम्नलिखित में से किन्हीं तीन प्रश्नों के उत्तर दें:
(a) Define sentence.
वाक्य को परिभाषित करें ।
(b) Write four objectives of writing skill.
लेखन कौशल के चार उद्देश्य बताइए ।
(c) What is multilingualism ?
बहुभाषा क्या है ?
(d) What is the relation between reading and writing ? Clarify.
पठने एवं लिखने में क्या संबंध है? स्पष्ट करें।
(e) Write a note on language skill.
भाषाई कौशल पर एक टिप्पणी लिखें ।
खण्ड - स
(Objective type questions)
( वस्तुनिष्ठ प्रश्न)
3. Choose the correct answer of the following :
1 x 8 = 8
निम्नलिखित में से सही उत्तर का चयन करें :
(a) The word language' is derived from
'भाषा' की उत्तपत्ति से हुई है।
(i) Latin लैटिन
(ii) Greek ग्रीक
(iii) English इंग्लिश
(iv) German जर्मन
(b) Which of the following a type of language sign ?
निम्नलिखित में से कौन एक प्रकार का भाषा संकेत है-:
(i)
(i) Word system शब्द प्रणाली
(ii) Sentence structure वाक्य की बनावट
(ii) Sound system ध्वनि प्रणाली
(iv) None of these इनमें से कोई नहीं
(c) The way in which we make the sound of words is called
जिस तरह से हम शब्दों की ध्वनि बनाते है उसे कहते हैं।
(i) Pronunciation उच्चारण
(ii) Speaking skills बोल कौशल
(iii) Proximity निकटता
(iv) None of these इनमें से कोई नहीं
(d) Which material can be used for lisening?
किस सामग्री का उपयोग सुन्ने के लिए किया जा सकता है ?
(i) Songs गीत
(ii) Radio रेडियो
(iii) Conversation बातचित
(iv) All of the above उपरोक्त सभी
(e) What is the smallest unit of language ?
भाषा की सब से छोटी इकाई क्या है :
(i) Vowel स्वर
(ii) Alphabet वर्ण
(iii) Sound ध्वनि
(iv) Word शब्द
(f) The word 'curriculum' has originaed from :
'करीक्यूलम' शब्द की उत्पत्ति हुई है ।
(i) Frenchy फ्रांसीसी
(ii) Latin लैटिन
(iii) Greece ग्रीक
(iv) All of the above उपरोक्त सभी
(g) Under whose chairmanship the secondary education commission was formed ?
माध्यमिक शिक्षा आयोग का गठन किस की अध्यक्षता में हुआ?
(i) Dr. Laxman Swami Mudaliar
डॉ लक्षमण स्वामी मुदालियर
(ii) Prof Daulat Singh Kothari
प्रो दौलत सिंह कोठारी
(iii) Dr Radhakrishnan
डॉ राधाकृष्णन
(iv) Gandhi ji
गाँधी जी
(h) The total number of languages included in the eighth schdule of Indian constitution :
भारतीय संविधान की ऑठवी अनुसूची में सम्मिलित भाषाओं की कुल संख्या है
(i) 18
(ii) 21
(iii) 22
(iv) 24
Understanding Disciplines and Subject Prievious question
TOPIC | B.Ed PRIEVIOUS YEAR QUESTION PAPER |
COURSE | B.Ed |
UNIERSITY | MAGADH UNIVERSITY |
YEAR | B.Ed 1st YEAR |
PAPER NUMBER | 05 |
SESSION | 2022-24 |
FULL MARKS | 40+10=50 |
TIME | 2 OUR |
आवश्यक सूचना |
TOPIC | B.Ed PRIEVIOUS YEAR QUESTION PAPER |
COURSE | B.Ed |
UNIERSITY | MAGADH UNIVERSITY |
YEAR | B.Ed 1st YEAR |
PAPER NUMBER | 6 |
SESSION | 2022-24 |
FULL MARKS | 40+10=50 |
TIME | 2 OUR |
आवश्यक सूचना |
Gender, School and Society Previous question pdf Download
(07) METHOD- 7a- Pedagogy of a School Subject Part- 1 Privious question
METHOD- 7a- Pedagogy of a School Subject Part- 1 Privious question
TOPIC | B.Ed PRIEVIOUS YEAR QUESTION PAPER |
COURSE | B.Ed |
UNIERSITY | MAGADH UNIVERSITY |
YEAR | B.Ed 1st YEAR |
PAPER NUMBER | 7-A |
SESSION | 2022-24 |
FULL MARKS | 40+10=50 |
TIME | 2 OUR |
आवश्यक सूचना |
- magadh university b.ed previous year question paper
- b.ed previous year question paper pdf
- magadh university b.ed 1st year question paper
- magadh university b.ed 2nd year previous year question paper
- b.ed magadh university previous year question paper
- magadh university b.ed 2nd year previous year question paper
- b-ed 2nd year pedagogy of mathematics question paper pdf
- b ed last 5 years question paper pdf
- b.ed previous year question paper in hindi pdf
- Paper-3 - Learning and Teaching PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER
- Paper-4 - Language across the Curriculum PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER
- Paper- 5 - Understanding Disciplines and Subject PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER
- Paper-6 - Gender, School and Society PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER
- Paper-7a- Pedagogy of a School Subject Part- 1 PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER
- EPC-1 Reading and Reflection on Texts PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER
- EPC-2 Drama and Art in Education PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER
- EPC-3 Critical Understanding of ICT PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER
QUESTION PAPER MAGADH UNIVERSITY BED