KNOWLEDGE AND CURRICULUM
Previous Year Question Paperb, Sample Paper , Question Bank
Post Title:- | KNOWLEDGE AND CURRICULUM (ज्ञान एवं पाठ्यक्रम ) के कई विश्वविद्यालय के क्वेश्चन बैंक ) |
LAST UPDATE | 31 अगस्त २०२२ |
Short Information संछिप्त जानकारी | इस पेज में KNOWLEDGE AND CURRICULUM ( ज्ञान एवं पाठ्यक्रम ) के एक से ज्यादा विश्वविद्यालय के क्वेश्चन दिया गया है | |
SESSION (2020-22)
B.Ed. ( 2nd year ) Annual Examination 2021
[Paper : C-8 ]
Time : Three Hours. ]
KNOWLEDGE AND CURRICULUM ,
ज्ञान एवं पाठ्यक्रम
Session, 2019-2021
[ Maximum Marks :80
Note : Candidate are required to give their answer in their own words as far as practicable. The questions are of equal value. Answer five questions in all, selecting atleast one from each unit.
निर्देश : परीक्षार्थी यथासंभव अपने शब्दों में ही उत्तर दें। सभी प्रश्नों के मान बराबर हैं। प्रत्येक इकाई से कम से कम एक-एक प्रश्न चुनते हुए कुल पाँच प्रश्नों के उत्तर दीजिए।
Unit-I / इकाई-I
Q1. What is Knowledge ? What are the forms of Knowledge ? How is it reflected in different school Subject ? Explain it. 16
ज्ञान क्या है ? ज्ञान के रूप क्या है ? यह अलग-अलग विद्यालय के विषयों में किस प्रकार सम्बंधित है।
Q2. Discuss the influence of culture and modernity on theory and practice of Education. 16
शिक्षा के सिद्धान्त और व्यवहार पर सांस्कृति और आधुनिकता के प्रभाव की चर्चा करें।
Q3. What do you understand by values ? Discuss the relationship between values and Education. 16
मूल्यों से आप क्या समझते है ? मूल्यों तथा शिक्षा के मध्य सम्बन्धो की विवेचना कीजिए।
Q4. Discuss the role of central and state Government in the development of curriculum. 16
पाठक्रम के विकास में केन्द्र एवं राज्य सरकार की भूमिका का वर्णन करें।
Q5. What are the main determinants of curriculum ? Explain it.16
पाठ्यक्रम के प्रमुख निर्धारक क्या है ? वर्णन करें।
Unit-III / इकाई-III
Q6. Describe the types of knowledge. How knowledge is distinguished from thought information and belief ? 16
ज्ञान के प्रकारों का वर्णन करें। ज्ञान किस प्रकार विचार सूचना और विश्वास से अलग है।
Q7. What is knowing process ? Discuss the role of knower and the know in knowledge construction.
जानने की प्रक्रिया क्या है ? ज्ञान के निर्माण में जानने वाले एवं पूर्वज्ञान की भूमिका की विवेचना कीजिए।
Unit-IV / इकाई-IV
Q8. Describe teacher role in implementation of curriculum. 16
पाठ्यक्रम के क्रियान्वयन मे शिक्षकों की भूमिका का वर्णन करें।
Q9. Discuss NCF. 2005 in relation to curriculum.16
पाठ्यक्रम NCF. 2005 की विवेचना करें।
Q10. Explain the meaning of curriculum. How are the curriculum, Syllabus and text books related to each other ? 16
पाठ्यक्रम का अर्थ समझाएं। पाठ्यक्रम, पाठ्यवस्तु और पाठ्य पुस्तकें आपस मे किस प्रकार सम्बंधित हैं?
Join Telegram Channel | Click Here |
Join Whatsapp Group | Click Here |
Join on Youtube | Click Here |
Join on Facebook | Click Here |